2013. augusztus 20., kedd

Angol keksz







Talán nem a legszerencsésebb nyáron, kánikulában kekszet sütni, de amikor a kezembe adták ezt a receptet- amit egyébként egy kedves ismerősömtől kaptam (köszönet érte)- nosztalgikus érzés kerített hatalmába. Ugyanis, évekkel ezelőtt néhány hónapot Angliában töltöttem és ha felfedező útra indultam, hogy megnézzem a vidék, a város nevezetességeit, a hátizsákomba a szendvics és az ásványvíz mellé mindig ilyen csokis keksz került.
Angliában a legtöbb angol életében az ötórai tea, -amihez néhány darab omlós kekszet fogyasztanak- fontos szerepet tölt be. Ehhez a tradícióhoz (meg még sok másikhoz) nagyon ragaszkodnak és a boltok polcain számtalan finomabbnál-finomabb keksz sorakozik.
Ennek a keksznek a tésztája lehetőséget ad a kreativitásra, hiszen a csoki sok más finomsággal helyettesíthető: pl. aszalt gyümölcsök; szilva, barack, áfonya, gyömbér...
Természetesen, miután a blogom neve Csokoládé kreatívan, én a csokis változatot készítettem el...


Mostantól a blog oldalsávján látható Gasztró blogok  ikonra kattintva tapasztalhatjátok, hogy a Csokoládé kreatívan is jelen van sok-sok más kiváló blog között ezen a gyűjtőblogon. Közülük sokat én is olvasok. Nagyon jó recepteket találok ott, amelyek inspirálnak.
Remélem, a Csokoládé kreatívan is jó szolgálatot tesz majd másoknak!


Hozzávalók:

  • 30 dkg búzaliszt (de lehet: 15 dkg fehér tönköly búza liszt + 15 dkg rizsliszt, így a lisztérzékenyek is fogyaszthatják)
  • 20 dkg tea vaj
  • 15 dkg porcukor
  • 1 cs. vaníliás cukor 
  • 1 cs. sütőpor
  • 1 csipet só
  • 2 egész tojás
  • 2 marék dió (vagy mogyoró) most nálam török mogyoró  
  • 20 dkg 60-70 %-os étcsokoládé
Készítés:
  • A sütőt előmelegítem 170 fok-ra
  • A mogyorót serpenyőben kissé megpirítom, majd aprítógépben közepesen durvára aprítom.
  • A csokit apró darabokra töröm. ( Még egy pillanatra aprítógéppel is aprítottam, mert nem találtam így elég aprónak a csokit, de valóban csak egy pillanatra.)
  • A lisztet a sütőporral a sóval összekeverem és a hideg vajat beledarabolom,összedolgozom.
  • Bele keverem a cukrot, a vaníliás cukrot és a mogyorót. 
  • Most teszem bele a tojást, mert nagyon meglágyítja a tésztát és nehéz vele dolgozni, ha előbb kerül  bele.
  • Végül a darabolt csokit tesszük bele, kicsit még átforgatjuk. Miután lágy, nehezen formázható tésztát kapunk, ezért 1-2 órára hűtőbe tesszük.
  • A tepsit sütőpapírral kibéleljük.
  • A hűtés után a tészta szilárdabb, formázhatóbb. Így egy fagyi kanál segítségével a két vizes tenyerünk között gombócokat formázunk, kicsit meglapítjuk és egymástól két gombócnyi távolságra a tepsibe helyezzük.
  • Előmelegített sütőben 170 fok-on 15 percig sütjük.
  • Ha a sütőből kivesszük, a kekszek még lágyak, de így éppen jó lesz ha kihűl.
  • Kicsit hagyjuk a tepsiben hűlni, mert könnyen eltörhetnek ha melegen akarjuk kiszedni őket.
  • Ha kiszedtük hagyjuk teljesen kihűlni, tegyük dobozba, napokig eláll, nem érhet meglepetés bennünket ha váratlan vendég jön. Tea, kávé, finom limonádé mellé kínálhatjuk.








4 megjegyzés:

  1. Mennyi keksz lesz ebből a mennyiségből?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nem számoltam meg amikor kész lett, de kb. 24-25 db tenyérnyi nagyságú keksz lett ebből az adagból. Az ismerősöm akitől a receptet kaptam mondta, hogy ő dupla adagot szokott készíteni. Egyébként egy- két keksznél többet nem tudtam megenni, mert olyan tartalmas:) Még egy, amit tudnék tanácsolni, hogy a kisebb méretű fagyi kanállal érdemes kanalazni egy- egy kekszhez, mert a nagyobbal nekem túl nagy kekszek lettek.

      Törlés
    2. Köszönöm, én is a kisebbel szoktam.. a receptet ki fogom próbálni, imádom az ilyen kekszeket! :)

      Törlés
  2. Alig várom, hogy hírt adj arról, hogy sikerült!!!

    VálaszTörlés