2013. október 24., csütörtök

Csokis-aszalt meggyes marcipán rolád






Ezt a bonbont, vagy inkább csokis falatkákat Ildi Koki (itt) Svéd puncsrolád édessége (itt) ihlette, amit én is elkészítettem már (itt). Nagy sikere volt, ezért úgy gondoltam, hogy a minta alapján, de mégis kicsit másként kellene bonbont készíteni. Így született ez a gyümölcsös, csokis, marcipános rolád, amely inkább csak a technikájában hasonlít az ötletadóhoz.
Elkészítési módja nagyon egyszerű, nem kell hozzá különleges, vagy nehezen beszerezhető eszköz sem.
A közelgő ünnepekre való tekintettel gasztroajándéknak is ajánlom.

Hozzávalók:

  • 8 dkg aszalt meggy
  • 1 dl csokis meggy krémlikőr  (nálam: Campona)
Ganache-hoz
  • 6 dlg étcsokoládé  (nálam: 65% Choceur)
  • 10 dkg tej csokoládé
  • 50 ml tejszín vagy szója tej (nálam: szója tej)
  • 1 ev. kan. méz
  • 1 dkg vaj   (szoba hőmérsékletű)
  • késhegynyi őrölt fahéj

Roládhoz:
  • 30 dkg marcipán massza
  •  kevés porcukor a nyújtáshoz
Bevonáshoz:
  • 30 dkg étcsokoládé  (nálam: 65%-os Choceur)  A csokit az ALDI-ban vásároltam
  •  3 gr kakaóvaj por  (vásárolható (itt)
  • díszítéshez: mandula forgácsot használtam (más ötlet is lehet: őrölt dió vagy színes csoki díszítő...)
Elkészítés: 
  • A meggyre ráöntöm a likőrt, úgy, hogy lefedje azt, zárható üvegben hűtőbe teszem 24 órára, de legalább egy éjszakára.
  • Másnap a meggyet lecsepegtetem, aprító gépben kissé darabosra aprítom.
  • Szobahőn hagyom állni.
Ganache krém készítése:
  • Tejszínt (nálam: szója tej) gyöngyözésig melegítem
  • Beleteszem a fahéjat és a mézet, elkeverem.
  • Hozzáadom az összedarabolt csokit és egyneműre keverem.
  • Ha krém 35 fokra hűlt, beleteszem a szoba hőmérsékletű vajat, jól elkeverem.
  • Kanalanként hozzáadom a meggyet, ismét elkeverem, hűtőbe teszem néhány órára.
Rolád készítése: Ez nem bonyolult, de ehhez kell egy kis türelem. Keressünk jó zenét a rádióban és kezdjünk hozzá:)
  • Kb. 10gr-os  golyókat szakítsunk ki egy kiskanál segítségével a meggyes- csokis masszából, mérjük meg és tegyük egy tányérra.
  • A marcipánnal is tegyünk így.
  • Kevés porcukrot szórjunk a deszkára és nyújtsunk téglalapokat (1-2 mm vastagot) a marcipánból.
  • A csokis- meggyes masszából formázzunk (gyors mozdulatokkal két tenyerünk között) "kukacot" és tekerjük bele a marcipán lapba. 
  • Zárható dobozban, 24 órán át hűtőben tároljuk.
Másnap a marcipánba tekert rudakat félbe vágom (ekkor lesz bonbon nagyságú kb.) a  csokit temperálom és mártóvilla segítségével megmártom a temperált csokiban.( A mártóvilla helyettesíthető konyhai villával.) A rudacskákat sütőpapírra teszem és díszítem.
A csokoládé temperálása: Kakaóvajjal.( én így csináltam). A csokoládé burokhoz temperálom a csokit. A következő módon. A csokit 40 fokra melegítem a csokoládé olvasztó gépben, majd kiveszem a tartályt és hideg lapra ( pl. konyhapult ) helyezem és állandó keverés mellett 34-35 fok-ra hűtöm. Ekkor beleteszem a kakaóvaj port, alaposan elkeverem. Ha a csoki elérte a 31-32 fok hőmérsékletet ekkor kezdtem a mártást. A csoki hőmérsékletét folyamatosan ellenőrizzük és ha lehült, melegítsük újra a munkahőmérsékletre(31-32 fok). A csokiba mártott rudacskákat sütőpapírra ültettem és díszítettem. Amikor a csoki megkötött zárható dobozba tettem és így tároltam a hűtőszekrényben.
Ha nem tudunk beszerezni kakaóvaj port, akkor a következő módon tudunk temperálni: Egy lábasba vizet melegítünk. Ne forrjon, de a forráspont közélében legyen a víz. Egy másik lábast vagy fém tálat a víz fölé helyezünk, úgy, hogy az alja ne érjen a vízbe. A csokit apró darabokra törjük. A tálba tesszük és állandó keverés mellett, ellenőrizve a csoki hőmérsékletét, 40-45 fokra melegítjük. 

A tálat leemeljük a víz-gőzről, hideg felületre helyezzük (pl. konyhapult), és állandó keverés mellett lehűtjük 27-28 fokra, majd vissza helyezzük a tálat a víz-gőz fölé és 31-32 fokra melegítjük a csokit. És kezdhetjük is a kimártást. Továbbiakban a fent leírt módon járunk el.


Sok lesz belőle, kb. 60 db. Pontosan azért nem tudom, mert a családom már evett belőle mikor számolni akartam.


A csokoládé temperálásról még (itt) is olvashattok:









2 megjegyzés: